Exploring the Role of Omega Fatty Acids in Colorectal Cancer—A Systematic Review
- 1 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
- 2 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
- 3 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
- 4 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
- 5 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
- 6 Internal Medicine, Trinity Health Ann Arbor Hospital, Ann Arbor, MI, USA
- 7 Internal Medicine, Henry Ford Jackson Hospital, Jackson, MI, USA
Abstract
Introduction : Colorectal cancer (CRC) is the third leading cause of cancer deaths in the United States. There has been literature suggesting that omega-3 polyunsaturated fatty acids (omega-3 PUFAs) might be protective against colorectal cancer by promoting cell death and reducing inflammation via downregulating the inflammatory cascade through inhibition of prostaglandin-endoperoxide synthase 2. Laboratory research shows benefit, whereas observational studies in humans show no overall association. Materials and Methods : PRISMA guidelines were followed. MeSH terms including (Omega fatty acids or omega-3 or omega-6 Polyunsaturated fatty acids) AND (Colorectal cancer or colorectal carcinoma or colon cancer) were used. Cochrane, PubMed, and Google Scholar were used as search engines. 19 studies resulted, 2 were duplicates, 6 were case reports, and 4 were literature reviews, leaving 7 studies for review, which includes randomized control trials and prospective cohort studies. Discussion and Results : We evaluated the association between omega fatty acid intake and colorectal cancer (CRC) risk. Consistent with findings from the VITAL trial, the Alliance trial, the study by Kanto et al. , and several large prospective cohort studies, our results showed no significant association between omega-3 fatty acid consumption and CRC incidence. These findings suggest that, despite their proposed anti-inflammatory properties, omega fatty acids do not provide measurable protection against colorectal cancer. The prospective cohort study revealed no association between fish, omega-3 or omega-6 PUFA intake and CRC risk. Results suggest that associations between PUFA intake and CRC may vary by gender, subsite, and genetic risk. Conclusion : Based on the available data, there is no significant association between omega fatty acid supplementation and colorectal cancer risk. Further research is warranted to clarify the role of dietary factors in CRC prevention.
- Siegel, R.L., Miller, K.D., Fuchs, H.E. and Jemal, A. (2022) Cancer Statistics, 2022. CA : A Cancer Journal for Clinicians , 72, 7-33. https://doi.org/10.3322/caac.21708
- Song, M. and Chan, A.T. (2018) The Potential Role of Exercise and Nutrition in Harnessing the Immune System to Improve Colorectal Cancer Survival. Gastroenterology , 155, 596-600. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2018.07.038
- Vasudevan, A., Yu, Y., Banerjee, S., Woods, J., Farhana, L., Rajendra, S.G., et al . (2014) ω -3 Fatty Acid Is a Potential Preventive Agent for Recurrent Colon Cancer. Cancer Prevention Research , 7, 1138-1148. https://doi.org/10.1158/1940-6207.capr-14-0177
- World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research (2007) Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: A Global Perspective. AICR.
- Sapieha, P., Stahl, A., Chen, J., Seaward, M.R., Willett, K.L., Krah, N.M., et al . (2011) 5-Lipoxygenase Metabolite 4-HDHA Is a Mediator of the Antiangiogenic Effect of ω -3 Polyunsaturated Fatty Acids. Science Translational Medicine , 3, 69ra12. https://doi.org/10.1126/scitranslmed.3001571
- Bagga, D., Wang, L., Farias-Eisner, R., Glaspy, J.A. and Reddy, S.T. (2003) Differential Effects of Prostaglandin Derived from ω -6 and ω -3 Polyunsaturated Fatty Acids on COX-2 Expression and IL-6 Secretion. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America , 100, 1751-1756. https://doi.org/10.1073/pnas.0334211100
- Berquin, I.M., Edwards, I.J. and Chen, Y.Q. (2008) Multi-Targeted Therapy of Cancer by ω -3 Fatty Acids. Cancer Letters , 269, 363-377. https://doi.org/10.1016/j.canlet.2008.03.044
- Calviello, G., Serini, S., Piccioni, E. and Pessina, G. (2009) Antineoplastic Effects of N-3 Polyunsaturated Fatty Acids in Combination with Drugs and Radiotherapy: Preventive and Therapeutic Strategies. Nutrition and Cancer , 61, 287-301. https://doi.org/10.1080/01635580802582777
- Kato, A., Okada, C., Eshak, E.S., Iso, H. and Tamakoshi, A. (2022) Association between Dietary Intake of N-3 Polyunsaturated Fatty Acids and Risk of Colorectal Cancer in the Japanese Population: The Japan Collaborative Cohort Study. Cancer Medicine , 12, 4690-4700. https://doi.org/10.1002/cam4.5098
- de Luis, D.A., Aller, R., Izaola, O., Gonzalez Sagrado, M. and Conde, R. (2010) Effect of Two Different Hypocaloric Diets in Transaminases and Insulin Resistance in Nonalcoholic Fatty Liver Disease and Obese Patients. Nutrición Hospitalaria , 25, 730-735.